"نیممستی" در خمریات عراقی
نویسندگان
چکیده مقاله:
فخرالدین عراقی شاعر قرن هفتم هجری دارای مسلک عرفانی و تابع و شارح نظریات محیالدین عربی است. زبان شعری او، رمزی است و در آن از اصطلاحات خمریهای برای بیان اندیشههای وحدت وجودی استفاده شده است. این زبان، ظرفیت ویژهای برای بیان تمثیلی مفاهیم در شعر او را ایجاد کرده است که گنجاندن آنها در زبان مستقیم ناممکن مینماید. کشف این اصطلاحات خاص برای شناخت شعرای عارف در زبان پارسی نیازمند تحقیق بیشتر است. در این پژوهش که با شیوۀ کتابخانهای و به روش تحلیلی-توصیفی انجام میشود، تلاش خواهد شد تا نشان دهیم که «نیممستی» در اشعار عراقی چه معنایی دارد، علل آن چیست، چه مشکلاتی را بر سر راه سالک ایجاد میکند و چارۀ رفع آن کدام است. برای دستیابی به این اهداف، اصطلاح عرفانی «نیممست» را در دیوان عراقی بررسی میکنیم. این بررسی با تأکید بر مؤلفههای معنایی مرتبط با وحدت وجود و زیرساختهای فکری ابنعربی انجام خواهد شد. در اشعار او این کلمۀ مرکب «صفتی برای حال خود»، «صفتی برای چشم ساقی» و یا «وجه شباهتی میان حال خود و چشم ساقی» است. شاعر با این اصطلاح، از مخموری و احتیاج به می وصال برای تکمیل مستی خویش، شکایت میکند.
منابع مشابه
مقایسه تطبیقی خمریات ابن فارض و حافظ
خمریه ابن فارض یکی از آثار برجسته زبان عربی در حوزه عرفان است که مورد توجه بسیاری از شاعران و ادبای عربزبان و فارسیزبان قرار گرفته است. حافظ شیرازی بیشک یکی از شاخصترین شاعرانی است که از این تأثیر بینصیب نمانده است، و به نحوی میتوان برخی غزلیات او را با کمی اغراق شرحی بر خمریه ابن فارض دانست؛ چراکه الفاظ، مضامین و نمادهای مشترکی که در اشعار این دو شاعر ...
متن کاملردیف در سبک عراقی
ردیف حاصل تکرار است و از دیر باز تاکنون برای اهداف گوناگونی مورد توجه قرار گرفتهاست. هر چه شعر فارسی مسیر تکامل را طی میکند، از ردیفهای ساده در میگذرد و از قصیده سرایی سبک خراسانی، گرایشی به غزلسرایی که سرشار از عواطف و احساسات و نیازهای انسانی است، نشان میدهد و هر چه دامنة غزل گسترش بیشتری مییابد، بسامد ردیف چشمگیرتر میشود و شاعران سبک عراقی برای نمایش قدرت طبع و قریحة ذاتی خویش، ردیف...
متن کاملمقایسه تطبیقی خمریات ابن فارض و حافظ
خمریه ابن فارض یکی از آثار برجسته زبان عربی در حوزه عرفان است که مورد توجه بسیاری از شاعران و ادبای عربزبان و فارسیزبان قرار گرفته است. حافظ شیرازی بیشک یکی از شاخصترین شاعرانی است که از این تأثیر بینصیب نمانده است، و به نحوی میتوان برخی غزلیات او را با کمی اغراق شرحی بر خمریه ابن فارض دانست؛ چراکه الفاظ، مضامین و نمادهای مشترکی که در اشعار این دو شاعر ...
متن کاملنشانهشناسی "پیر" در اشعار فخرالدین عراقی
فخرالدین عراقی یکی از عارفان بزرگ فرهنگ ما است که در قالب تعبیرهایی شاعرانه، اندیشهها و تجربههای ناب عرفانی خود را ترسیم نموده است. در این پژوهش،شخصیت پیر به عنوان یکی از عناصر بنیادین عرفان بررسی شدهاست. از مهمترین یافتههای این تحقیق آن است که کاربست نشانۀ زبانی پیر در عراقی به گونهای است که آن را از ژرفساخت و کارکردی متفاوت با شخصیت رسمی و سنتی پیر برخوردار کرده است. در این رویکرد تازه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 28
صفحات 153- 172
تاریخ انتشار 2017-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023